Gårdagens ridning

Jag red som sagt med Maria , vi red mot fågelberget & även ett varv runt gamla el-ljusspåret. Det var nästan fösta gången i red med dem , & Palle tyckte att det skulle vara en tävling ibland. Först gick det toppen, upp mot fågelberget. Men då vi kom in på spåret blev han stressig, & Pigg vilket han väldigt ofta blir just runt de spåret. Maria red först & hon travade iväg några gånger då det passade henne , & det är klart att Palle travar iväg efter , jag hade kontroll över situation runt hela varvet , därefter kom vi ut på vägen igen , då blev det mindre fart på han, haha ( Som vanligt ) Jag vet inte hur det kommer sig att han blir väldigt taggad runt just de spåret, olika miljöer kanske ?
 
Iallafall så bestämde vi oss för att trava upp den sista lilla backen mot stallet , då det det en jäkla fart på honom igen, Marias häst galopperar VÄLDIGT fort , & Palle efter de såklart , fast i trav. Just den farten kunde jag inte kontrollera över, utan jag lät honom trava iväg efter. Vi stannade då vi skulle över stora vägen , sedan var det meningen att det skulle bli lugn skritt resten av vägen till stallet . Men inte blev det de, istället blev Palle jäkligt taggad & försökte trava iväg med mej hela tiden, jag vände då in hans huvud mot sidan så att han inte kunde springa. Ja, han blev bara jäkligt taggad & förbannad på mig då jag talade om för honom att så där gör man inte, & jag vet inte ifall jag ska lugna ner honom , eller tala om för honom att , så där gör du fan inte. Genom att få kontroll över situation valde jag då att tala om för honom att , så där gör du inte & vände in han huvud mot sidan så att han inte kunde springa. Han var nästan omöjlig , så som han betedde sig igår, har han aldrig någonsin gjort förut , att vara så över taggad. Ja, vad ska jag säga ? Jag är nog nöjd över ridningen ändå, till en viss del.

Kommentarer
Postat av: jossan

Man ska alltid vara lugn och få hästen lugn via att man själv beter sig bra. Inte bli arg :-)

Svar: Jo, men det kändes lite omöjligt då han bara travade iväg då han gick rakt & jag inte vände bort hans huvud. Ne, inte arg , men hästen måste samtidigt veta vad som är rätt & fel. Men när jag rider Palle med andra nya hästar så där , måste vi börja med att skritta bervid varandra några gånger innan vi börjar med att trava , jag har gjort så både med Macke & Busan , & nu har Palle inte alls något tävlande i sig när vi rider tillsammans med dem :)
Linda

2012-08-02 @ 10:03:37
URL: http://minfux.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu